ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ


Henri Lefebvre

Η εισβολή του Μάη


ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΚΤΟΣ ΓΡΑΜΜΗΣ


Και αν ο «ευρωσκεπτικισμός» δεν είναι ανάθεμα;


Δημοσιεύτηκε στο unfollow.com.gr στις 08.01.14

Η βασική αφετηρία είναι η επιμονή στον μη αντιστρέψιμο χαρακτήρα της ενοποίησης. Κατά τρόπο ανάλογο με τη απολογητική του ιμπεριαλισμού από τους Φαβιανούς σοσιαλιστές και άλλα ρεύματα στην αυγή του 20ου αιώνα, οι Negri και Mezzandra την ίδια ώρα που καταδικάζουν τη βία της τραπεζικής ένωσης και την ανάδυση μιας «Γερμανικής Ευρώπης» σπεύδουν να αποδεχτούν ως αναπόδραστο ιστορικό ορίζοντα την ευρωπαϊκή ενοποίηση, συμπεριλαμβανομένου του ευρώ και να ορίσουν ως βασικό πεδίο διεκδίκησης τη μεταρρύθμιση της ΕΕ. Διαπιστώνουν μάλιστα σχετική σταθεροποίηση και ενίσχυσή της ΕΕ, παραβλέποντας τη βαθιά κρίση του «ευρωπαϊκού ονείρου» και την αποσταθεροποίηση κοινωνιών όπως η ελληνική, που έχουν γίνει τα πειραματικά εργαστήρια της «Νέας Ευρώπη».

Γι’ αυτό και χαιρετίζουν την επιλογή του Κόμματος της Ευρωπαϊκής Αριστεράς να διεκδικήσει συμβολικά την προεδρία της ευρωπαϊκής επιτροπής, δηλαδή του κατεξοχήν θεσμού που συγκεφαλαιώνει το «δημοκρατικό έλλειμμα» και τον εμπεδωμένο νεοφιλελευθερισμό της ευρωπαϊκής ενοποίησης

Ακόμη χειρότερα, η παραδοχή ότι μόνο ο «ευρωπαϊκός πολιτικός χώρος» επιτρέπει την πολιτική δράση της Αριστεράς και η απαξιωτική απόρριψη του «ευρωσκεπτικισμού», δεν αποτελεί μόνο εθελοτυφλία, παραβλέποντας ένα ολόκληρο φάσμα από εναλλακτικές επιλογές· αφήνει και το περιθώριο στην Ακροδεξιά να οικειοποιηθεί κυνικά τη δυσπιστία απέναντι στην Ευρώπη των τραπεζών και την ανασφάλεια απέναντι την αναίρεση της λαϊκής κυριαρχίας.

Όπως ακριβώς οι μεταφορντικές ευέλικτες μορφές καπιταλιστικής οργάνωσης δεν απελευθερώνουν τη δημιουργική νομαδικότητα του σύγχρονου «Πλήθους» αλλά εμπεδώνουν την επισφάλεια και την υπερεκμετάλλευση, για να θυμηθούμε μια προηγούμενη στρατηγική αφέλεια του μετα-εργατισμού, έτσι και η «ευρωπαϊκή ενοποίηση» δεν απελευθερώνει τη δράση των κινημάτων, αλλά θωρακίζει αυταρχικά την προληπτική υπονόμευση της δράσης τους.

Επομένως, πρέπει να παραδεχτούμε ότι σε πείσμα αυτής της καταναγκαστικής ευρωφιλίας ο «ευρωσκεπτικισμός» δεν είναι ανάθεμα, αλλά αφετηρία μιας εναλλακτικής οπτικής. Σήμερα η αποδοχή του ενδεχομένου ρήξης με την ευρωζώνη και την ΕΕ είναι ακριβώς η κρίσιμη «αλλαγή παραδείγματος» που ανοίγει τα περιθώρια να στοχαστούμε εναλλακτικές επιλογές. Είναι η διαπίστωση ότι πέραν της «Ευρώπης» δεν υπάρχουν τα τέρατα που έδειχναν οι μεσαιωνικοί χάρτες, αλλά ένας άλλος κόσμος. Είναι η πραγματική αφετηρία για να στοχαστούμε πολιτικές πέραν της λιτότητας, της αναίρεσης κοινωνικών δικαιωμάτων, της διαμόρφωσης «ειδικών οικονομικών ζωνών».

Στις αρχές του 20ου αιώνα, η διάψευση της Φαβιανής ουτοπίας για έναν αυτομεταρρυθμιζόμενο ιμπεριαλισμό ήρθε μέσα από δύο παγκόσμιους πολέμους και έναν κύκλο επαναστάσεων. Έναν αιώνα μετά, δεν μπορούμε να έχουμε ανάλογες αυταπάτες για το «μη αντιστρέψιμο της ευρωπαϊκής ενοποίησης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ

ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ|
30/05/2023 - 12:10

Η Απάντηση στον Τζων Λιούις συνιστά πριν απ’ όλα μια εξαιρετική εισαγωγή στον μαρξισμό του Αλτουσέρ, ένα αλτουσεριανό μανιφέστο.

ΕΚΤΟΣ ΥΛΗΣ|
17/01/2023 - 17:34

Ο Φεμινισμός για το 99%, από τα πιο σημαίνοντα κείμενα του ρεύματος της κοινωνικής αναπαραγωγής, είναι γέννημα-θρέμμα της Παγκόσμιας Φεμινιστικής Απεργίας.

ΘΕΩΡΙΑ|
16/12/2021 - 14:44

Τον Νοέμβριο του 1977, από το βήμα του συνεδρίου που διοργάνωσε στη Βενετία η εφημερίδα Il Manifesto, ο Αλτουσέρ αναφωνεί «Επιτέλους, η κρίση του μαρξισμού!».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ/ΚΙΝΗΜΑΤΑ|
09/02/2021 - 16:16

Ένα κίνημα για δημόσιο, δωρεάν και δημοκρατικό πανεπιστήμιο, είναι πρώτα απ’ όλα ένα κίνημα για ανοιχτό πανεπιστήμιο.